A Keleti pályaudvar területének és épületeinek csak akkor van piaci értéke, ha elzavarják onnan a vasutat az utasokkal együtt. Ennek viszont egész Magyarország kárát látná.

 

Hiánypótlásra hivatkozva meghosszabbítja a MÁV több pályaudvar – köztük a Keleti – bérbeadására érkezett ajánlatok értékelési határidejét. Az eredeti határidő február 28-án járt volna le. A hír abból a szempontból érthetetlen, hogy jóformán semmit nem kellett beadnia a pályázóknak. Ahogy Vitézy Dávid kritizálta a mindössze 7 oldalas pályázati felhívásokat: „a salgótarjáni állomás vécéjét ennél részletesebb pályázati kiírással adja bérbe a MÁV”.

A rohamtempóban kiírt és elbírálandó pályázatok abból a szempontból is döbbenetesek, hogy lényegében ingyen, hiszen a bérbevevő cég „az épületek használatáért, hasznosításáért nem fizet ellenértéket”. Orbán Viktor szerint minderre azért van szükség, mert az államnak nincs pénze az épületek felújítására.

A Szabad Európa értesülései szerint valójában nem is hiánypótlásról van szó, hanem a MÁV szeretné lassítani a folyamatot, erre pedig jó oka van. Egyszerűen nem lenne szabad értékesíteni azokat a területeket, amelyekre a vasútnak még szüksége van. A Keleti pályaudvar esetében például alig találunk olyan területet, amelyet a vasút ne használna jelenleg is.

A hivatalos pályázati dokumentáció szerint kiírásra került a műemlék csarnok – amelyet a legtöbben azonosítanak a Keleti pályaudvarral – mellett a vágányok területe, az északi oldalon található, most is működő személykocsi üzemeltető telephely és a kanyaron túli, a Stadionok metróállomás hátsó kijáratához közel található csarnok is, amely szintén a személykocsi-telephelyhez tartozik. Beszédes, hogy a személykocsi üzemeltető telephely még a hivatalos pályázati dokumentációban található műholdfelvételen is zsúfolva van.

Része a kiírásnak a Kerepesi út 14. alatt, a gumigyárral szemben lévő épülettömbje a MÁV-nak, ahol az Országos Forgalomirányítási Központ, több vonal központi forgalomirányító rendszere (KÖFI) működik. Nagyjából az ország harmadának vasúti közlekedését innen irányítják. Az épület rendkívül rossz állapotban van, a felső három szintet például beázás miatt kiürítették. Ugyanígy beleesik a megpályáztatott területbe a Kerepesi út 16. alatti, a Százlábú híd Stadionokhoz közelebb eső részén fekvő épület, ahol a MÁV üzemirányító központja található.

Ameddig ezeket az épületeket a jelenlegi funkciójukban hasznosítják, azt senkinek nem üzlet megvenni (legfeljebb, ha a MÁV visszabérelné azokat jó pénzért, éppen azon befektetőktől, melyeknek majdnem ingyen odaadta korábban). Amennyiben viszont ezeket a funkciókat elköltözteti az állam más helyszínre, az alighanem többe kerülne, mint az épületek felújítása. Márpedig a konstrukció indoklása, hogy nincs pénz a felújításukra.

A Délinek és a Nyugatinak lehetnek olyan üres, ingatlanbefektetői szempontból értékes területei, ahonnét nem kell kipucolni a vasutat ahhoz, hogy a befektetőnek is megérje a felújításért cserébe hasznosítania azt. A Nyugatinál például ilyen a meghiúsult kormányzati negyed kedvéért kiürített Podmaniczky utca melletti sáv. A Keletiben viszont lényegében egyetlen ilyen négyzetmétert sem találunk. Hacsak.

Számtalan példa van a világ nagyvárosaiban arra, hogy a vágányok kihúzása után más funkcióval hasznosították a reprezentatív műemléképületeket. Ilyen például a zürichi Hauptbahnhof és a madridi Atocha pályaudvar. Csakhogy ezeknél javult az átalakítással az említett pályaudvarok közlekedési kapcsolata. A Keleti esetében azonban mindkét metró, a 7-es buszcsalád megállói és a villamos is a műemléképület előtt találhatók, azaz pontosan a fordítottja történne. Ugyan már most is vannak olyan külső vágányok, ahonnét 200 métert kell sétálni a főbejáratig, a vágányok kihúzása után az összes ilyen lesz. Ez elképesztően utasellenes lépés. Ráadásul elegendő hely sem maradna a hosszabb, nemzetközi vonatoknak, mint amilyen egy Metropol EuroNight vagy egy dupla Railjet. Ezek egyszerűen nem férnének el a Keletiben. Hihetetlen dilettantizmusról tanúskodna, ha megengednék a vágányok kihúzását. Anélkül viszont nem sokat ér a felújítandó épület egy piaci befektetőnek.

Hogy a Keleti felújítása ilyen körülmények között egyszerűen meg fog hiúsulni, vagy valójában az utasok száműzésével és a pályaudvari funkció sérülésével fog-e járni, az egyelőre nem látszik. Egy biztos: az utasok szempontjából jobb nem lesz, de rosszabb még lehet.

Még több hír a Belvárosból

A LePKE Egyesület közös reggelizésre hív minden érdeklődőt a Rákóczi téri Vásárcsarnok elé június 21-én és július 5-én 9 és 12 között.
Nem városnézésre érkezett a kerületi köztisztasági cég tízfős delegációja a cseh fővárosba május közepén. A három napot tapasztalatcserére, a jó gyakorlatok keresésére fordították, a zöldítésről,...
A jó idővel újraindult a Hívd a nagyit is! torna: a kerületi óvodásoknak és nyugdíjasoknak biztosít lehetőséget közös, vidám, frissítő szórakozásra.
Palántákat ültetni, gyomlálni, kertészkedni érkeztek önkéntesek május 16-án délelőtt a Peterdy utcai Idősek Bentlakásos Otthona udvarába.
Megható pillanatok, méltó elismerések és John Lennon-dalok tették emlékezetessé az idei pedagógusnapi ünnepséget Terézvárosban. Az Eötvös10-ben megtartott rendezvényen Soproni Tamás polgármester az...
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) június 1-től drágábban adja a vonaljegyet, a gyűjtőjegyet, és az időalapú jegyek ára is nő.
Az időpontfoglalás az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központba (JEK) hasonló módon üzemel, mint eddig, azonban kiegészült a rendszer egy új szereplővel, a JIR-rel, így lazultak a...
Erzsébetvárosban arra törekszünk, hogy a lehetőségeinkhez képest gondoskodni tudjunk mindazokról, akik nehéz helyzetbe kerülnek. Az elmúlt években ezért alakítottuk át a szociális ellátási...
Vészforgatókönyvet kért a BKK-tól a főpolgármester, a főváros működésképtelenné válhat az állami inkasszó miatt.
A részvételi költségvetésen nyert a Madárbarát Józsefváros ötlete, így a kerületben hét helyszínen helyeztek el madárodúkat a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szakmai támogatásával...
Hetente tart akciókat májusban a VI. kerületi rendőrkapitányság amiatt, hogy egyre több a panasz a járdán közlekedő kerékpárosokra Terézvárosban. A szabálytalanul – sokszor nagy sebességgel –...
A Reformáció park környékén lakó gyerekek már hetek óta várták, hogy átadják az új játszóteret. Ez május 16-án délután 4 órakor megtörtént. Akkora tömeg volt, hogy lépni sem lehetett. Niedermüller...
Növények és padok kerültek a Szent Rókus kápolna elé a Főkert fejlesztésében a fővárosi Közösségi Költségvetés projektjeként.
A Józsefváros Újság olvasói minden lapszámban találkozhatnak a Corvin mozi és a környezetében élők történeteivel, filmes és mozis legendákkal, anekdotákkal. Sőt, feladványokkal is készülünk,...
A szokásos karbantartás miatt a Benczúr kerti játszóteret május 14-15-16-án nem lehet látogatni.
Belváros-Lipótváros Egyházi Épületekért Közalapítvány Kuratóriuma pályázatot ír ki a Kuratórium által meghatározott 33.713.000,- forint alapítványi vagyonra a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V....
Józsefvárosi közterület-felügyelőket kérdezünk azokról a vidám vagy éppen drámai helyzetekről, amiket munka közben, az utcán átéltek. Gottlieb László válaszolt nekünk.

A címlapról

Zárva lesznek a nagy áruházláncok, ezért június 8-án és 9-én,...
Általában derült vagy gyengén felhős, napos idő várható, de a fölénk...
Az Országgyűlés 2010. május 31-én a nemzeti összetartozás napjává...
Pénteken rövid időre leállítjuk a közlekedést a városban a...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
A fátyol- és gomolyfelhők mellett sok napsütésre van kilátás, csupán...

Könyvajánló

Egyszer volt, hol nem volt egy szakácskönyv, ami a főzést és a gluténmentes ételeket is megszeretteti a gyerekekkel - egy hiánypótló kötet jelent meg az idei Egészség világnapján, április 7-én!
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.